erasmus_nizozemska_naslovnica

Čari Erasmus mobilnosti – Zwolle, Nizozemska

Zahvaljujući Erasmus akreditaciji, osam učenika naše škole u pratnji profesora Silvia Puljića i profesorice Nikoline Smilović imali su priliku iskusiti nezaboravno iskustvo u gradu Zwolle u Nizozemskoj u trajanju od 3. ožujka do 16. ožujka 2024. godine.

Mobilnost je organizirana u suradnji s Deltion collegeom, školom domaćinom koja nas je očarala svojom veličinom, programima, opremom i pratećim sadržajima. Gotovo cijeli prvi dan trajalo je razgledavanje prostora škole. Škola je jedan izrazito veliki zatvoreni kompleks, sastavljen od više zgrada čiji ulazi su međusobno povezani središnjim unutarnjim mostom. Razlog postojanja više zgrada je taj što Deltion college obrazuje više strukovnih zanimanja na jednom mjestu. U izrazito širokim hodnicima, koja bih prije nazvala “prometnicima”, nalazi se bogati zabavni sadržaj, od nekoliko usputnih klavira, stolnih tenisa, pozornice za skoro svakidašnja događanja do različitih reprezentativnih primjera pojedinih zanimanja. Jedan od njih je svakako vojni avion koji se nalazi u samom holu i služi mehaničarima aviona za izvođenje praktične nastave. Među ostalim, svakako bih istakla tu njihovu primjenu znanja koja je životna. Kao jedan izvrstan primjer navela bih postojanje servis radionice za popravljanje tehničke opreme i računala. Svi učenici slobodni su besplatno zatražiti uslugu vezanu za računala ili ostaviti pokvarene uređaje na popravak.

Nakon upoznavanja kompleksa škole, sustava i načina rada, i sami smo postali dio navedenog. U narednim danima naši učenici započeli su izradu svojih timskih projekata. S obzirom da je ova razmjena bila namijenjena učenicima smjera dizajner unutrašnje arhitekture (njih četvero) i smjera web programer (također četvero), već smo se u samom startu odvojili u dva tima. S obzirom na izrazito dug i iscrpljujući radni dan koji traje sve do 16:00 sati naša dnevna druženja odvijala su se u vrijeme popodnevnog odmora i vikend druženja koja su bila nezaboravna.

Naše učenice, predstavnice smjera web programer, dobile su zadatak izrade web stranice koja prikazuje mapu starog grada Zwollea u integraciji s mapom trenutnog prikaza. Na istoj mapi trebalo je dodati niz funkcionalnosti kao što je prikaz lokacija, promjena prikaza mape, prijedlog izletničkih tura i slično. Tako su dodatne funkcionalnosti razvijale Timea Podrug i Lana Todorovski, dok su Andrea Kero i Antonia Buzov definirale prateći dizajn za prikaz svih navedenih mogućnosti. Oba tima, razvojni tim i tim za dizajn, bili su miješani timovi naših i njihovih učenica i učenika. Od ukupno 60 polaznika programera druge godine studija, samo tri su učenice. Sreća pa je kod nas stanje puno bolje, u novijim generacijama gotovo pola razreda čine učenice.

Upravo navedeni timski rad čini veliku razliku u sustavu školovanja. Naime, njihov sistem učenja gotovo u potpunosti se odnosi na timski rad što znači da nema tipičnih standardnih dnevnih predavanja i ispitivanja. Uči se kroz sam projekt, i to gotovo pa samostalno, što zbilja podsjeća na radni dan u nekoj firmi. Ako se pitate gdje su ocjene, e pa nema ih. Sistem je takav da učenici dobivaju crveno ili zeleno svijetlo za svaki segment, za ispunjavanje uvjeta prolaza svi traženi segmenti moraju biti obojeni u zeleno.
Iz navedenog je vidno da za njih usavršavanje strukovnih vještina nije samo pasivno primanje znanja, već aktivan proces istraživanja, eksperimentiranja i razvoja. Moramo priznati da nam se svidio rad u timu, kroz koji nismo samo usvojili nove vještine, već otkrili i svoje vlastite potencijale i strasti.
Ovim putem zbilja se moramo zahvaliti domaćinima profesorima Chrisu Stegemanu, Koosu Starreveldu i Roelu van Egtenu na izvrsnom programu, gostoprimstvu, pažnji i mentoriranju pri izradi projekta. Nadamo se da ćemo opravdati sve i pokazati se u jednakom sjaju pri njihovom dolasku početkom iduće školske godine.

Učenici usmjerenja dizajner unutrašnje arhitekture (Dea Dundić, Roža Šaškor, Tino Anđelić i Josip Matić) radili su na projektu u parovima s učenicima iz Nizozemske na dizajnu interijera tradicionalne nizozemske kuće iz 1930-e godine.
Paralelno s izradom podloga i arhitektonskih nacrta u BIM softveru Revit, učenici su svoje projekte napravili u softveru Sketchup te render proces u softveru Enscape. Nakon render procesa izradili su i digitalnu podlogu za VR prezentaciju projekta (virtualna stvarnost). Praktični rad bio je popraćen i nizom teorijskih predavanja kolega iz Deltiona.

U sklopu programa posjetili smo i sajam “Material District Utrecht 2024” gdje smo imali priliku vidjeti jako velik broj suvremenih materijala koji se koriste u interijerima, arhitekturi i dizajnu općenito. Učenici su trebali odabrati materijale koje će koristiti u daljnjem razvoju svojih projekata koje su prezentirali predzadnji dan programa kolegama učenicima i profesorima iz Deltion College-a.

Organizirali samo i tri studijska obilaska značajnih arhitektonskih uradaka, muzeja i dizajnerskih rješenja za naše učenike u Amsterdamu, Utrechtu i Rotterdamu. Također smo imali organiziran posjet jako uspješnom arhitektonski uredu “19 het atelier” u Zwolleu s 27 zaposlenih arhitekata, dizajnera interijera, 3D dizajnera,… Za učenike je ovo bilo jako lijepo iskustvo i uvid u rad arhitektonskog/dizajnerskog ureda te prilika za susret s arhitektima i dizajnerima te razgovor s njima.

Ovakvim posjetama muzeja, sajmova i firmi može se na dobar način povezati praktični i teorijski rad u školi za vrijeme Erasmusa s tržištem te na takav način imati cjelovitiji uvid u struku u zemlji koju se posjećuje. Nizozemska je uistinu jedan od značajnijih svjetskih centara dizajna i arhitekture, stoga su učenici imali jako puno za vidjeti i čuti.

Za kraj ovog članka, osim škole i rada, izdvojila bih naša mala putovanja koja su obogatila naše iskustvo, omogućujući nam da istražimo ljepote Nizozemske i okolnih većih gradova poput Amsterdama, Roterdama i Haga, ali i manjih lijepih mjesta poput Zaanse Schans, koji skriva nekoliko vjetrenjača i malih radionica drvenih klompi i sireva. Tako smo osim velikog broja koraka, uživali u izrazito dugim vožnjama biciklima, upoznali se s lokalnom kulturom, gastronomijom te drugačijim stilom arhitekture od naše.

Ova Erasmus mobilnost ne samo da je proširila naše vidike i stručne vještine, već je također duboko obogatila naše osobno iskustvo, omogućujući nam da steknemo nova prijateljstva, spoznaje i perspektive koje će ostati s nama dugo vremena nakon završetka programa.

Nadamo se da će ovaj članak biti poticaj drugih učenicima za definiranje novih ciljeva i skupljanje novih iskustava.

Galerija slika