latvija_naslovnica

Mobilnost Latvija – Liepaja 4.studenog – 15.studenog 2024.

Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskola (LMMDV)

U okviru Erasmus+KA1 akreditacije, po drugi put smo iskoristili mobilnost s Latvijom i Školom za dizajn i glazbenu umjetnost iz Liepaje. Organizirali smo se na način da osmero učenika (4 dizajnera metala i 4 dizajnerice keramike iz 3. i 4. razreda) prate u Latviju dvije profesorice, Kristina Krstinić i Ivana Pavić koje predaju stručne predmete u dizajnu metala i keramike. Profesorice su učenike uvele i upoznale s radom škole te ih uputile u dvotjedni boravak i raspored aktivnosti.

latvija-2

latvija

Drugi tjedan su u razmjeni iskustava i praćenju rada, tkz. job shadowing, boravile ravnateljica Sela Tecilazić i voditeljica Kornelija Sekelez.

Liepaja je mali i mirni grad, poznat kao obrtno i turistički središte Latvije na obali Baltičkog mora, s prekrasnim pješčanim plažama.

Škola je opravdala sva naša očekivanja. Ljubazni domaćini, ravnateljica Inga Auzina i stručna služba, pedagoginja i metodičarka za nastavu, upoznali su nas s ustrojem škole na dobro organiziranom sastanku. Pokazana prezentacija je jasno predstavljala školu tako da smo  razumjeli razlike i sličnosti upravljanja školom i njen značaj u Latviji.

Školu pohađa oko 200 učenika, a toliko otprilike ima i zaposlenika s nastavnim programima koji su kompatibilni našima, pa tako imaju dizajnere metala, keramike, unutarnje arhitekture, grafike i multimedije.

Ipak, ova škola je primarno glazbena škola koja u zajedničkom posjedu s gradom ima izuzetno lijepu gradsku koncertnu dvoranu oblikovanu u obliku jantara, tradicijskog kamena. U Jantarnoj glazbenoj dvorani svi odjeli glazbene škole imaju svoje kabinete za nastavu, a nastavnici su profesionalci koji sviraju u orkestrima. Nastava se odvija u desetak objekata u gradu. Glazbena škola u svom sastavu ima i učenički dom u kome su smješteni učenici iz svih umjetničkih programa jer je Leipajska škola visoko rangirana te je žele upisati učenici iz svih krajeva Latvije.

Posebno nas je iznenadila ljepota i opremljenost umjetničke i dizajnerske škole. Objasnili su nam da je Škola prije pet godina povukla sredstva iz Europske unije i izgradila novu modernu zgradu koju je funkcionalno i estetski povezala s nekoliko starih zgrada iz prošlog stoljeća. Svi radni prostori dobro su opremljeni novim tehnologijama, namještajem i zajedničkim prostorima.

U području umjetnosti i dizajna i programa koji su kompatibilni našima, Škola ima zanimljivo riješenu praksu. Ostvaruje se na način da u školu svaki drugi tjedan dolaze i gostuju lokalni obrtnici i umjetnici. Oni podučavaju učenike o svim aspektima struke, obrtništva i ekonomije. Podučavanju ih obradi raznih materijala pa tako i jantara. Mišljenja smo da je to izuzetno korisno za učenike jer na taj način imaju uvid u stanje na tržištu, mogu postavljati pitanja i dobiti korisne informacije od profesionalaca koji nisu vezani za pedagoško odgojni proces. Važno je napomenuti da se na taj način čuva kulturna baština.

Zanimljivo je bilo vidjeti da satničar koristi isti program za izradu rasporeda kao i mi, premda im se nastava odvija u jednoj smjeni. Počinju s nastavom u 9.00. do 17.00, a od 12.00 do 13.00. imaju pauzu za ručak. Učenici i nastavnici pauzu koriste na različite načine: borave  u okolnim kafićima i restoranima, odlaze do kuće i vraćaju se ili ostaju u školskim prostorima gdje imaju mogućnost zajednički ručati. Životni standard u Latviji nije viši od našeg, ali rad u jednoj smjeni i pauza za ručak dio je njihove pedagoške tradicije.

Nastavnicima je radno vrijeme od 9.00 do 17.00 i u okviru osmosatnog radnog vremena stalno su na raspolaganju učenicima, roditeljima te imaju vrijeme i za ostale radne aktivnosti u školi. Jednako kao i naši nastavnici, dužni su položiti pedagoško psihološko osposobljavanje za rad u školi, ukoliko ga u svom temeljnom obrazovanju nemaju. Traganje za kvalitetnim nastavnim kadrom teško je kao i kod nas. Evidencija učenika i praćenje dobro je organizirano uz jaku stručnu službu koja se sastoji od pedagoga i metodičara. Metodičar je pedagog koji je primarno u službi nastavnicima i olakšava im organizaciju nastave. Oba suradnika rade i s učenicima i s nastavnicima. Pedagog ostvaruje kontakt s učenicima i uočava moguće probleme koje onda s roditeljima zajednički rješavaju. Interesantno je da nemaju psihologa u školi, jer, kako su rekli, nemaju potrebe za njim. Moguće probleme s mentalnim zdravljem rješavaju izvan škole.

Imaju nastavnika koji pola svog radnog vremena radi u Vijeću učenika i  važna je spona između učenika, njihovih potreba i nastavnika te uprave škole, u svrhu poboljšanja nastavnih procesa, organizacije aktivnosti i ekskurzija te općenito atmosfere u školi. Rekli su nam da učenici potpuno samostalno organiziraju izložbe ili maturalne zabave na koje pozivaju nastavnike.

Profesorica Inga Kuncite  bavi se isključivo organizacijom Erasmus mobilnosti i aplikacijom Škole na financijske europske projekte.

Stekli smo  uvid i u dinamiku procesa učenja i metodike poučavanja kroz obilazak kabineta, uvid u projekte i radove te razgovor s nastavnicima. Možemo reći da su slični i ishodi učenja.

Posebno je zanimljivo da u okviru njihove škole imaju učionice u koje dolaze učenici osnovnih škola od 5. do 8. razreda. To je najsličnije  Nižoj glazbenoj školi u našem obrazovnom sustavu s kojom se počinje u osnovnoj školi. Ovdje se isto radi i s programima likovne umjetnosti.

latvija-4

latvija-3

Nastavno na ovu činjenicu razgovarali smo koliko je važno popularizirati umjetnost i koliko je ona potrebna suvremenom društvu i mladim ljudima kao spas od prevelike digitalizacije, umjetne inteligencije i društvenih mreža što zajedno negativno utječu na mentalno zdravlje učenika.

Naš boravak se poklopio s latvijskim nacionalnim praznikom Danom svjetlosti  koji se obilježava 14. studenog.  Procesija ljudi s upaljenim bakljama prolazi ulicama Liepaje, prizor je koji je i nama i učenicima ostavio nezaboravne uspomene. Zanimljiv je i običaj fotografiranja učenika i nastavnika u bijelim košuljama.

Pri povratku, posjetili smo i obišli glavni grad Rigu, grad pod zaštitom Unesca, prepun znamenitostima i art deco arhitekture.

Mobilnost je za sve sudionike bila vrijedan doživljaj na osobnoj i poslovnoj razini. Najvažnije iskustvo koje su naši učenici doživjeli je interakcija s ljudima različitog nasljeđa i kulture od naše mediteranske, te učenje na zajedničkom obrazovnom području. Naravno, komunikacija i učenje se odvijalo bez problema, uz srdačnu suradnju, uočavanje i prihvaćanje različitosti na

Vaša ravnateljica
Sela Tecilazić, dipl.ing. arh.

Pogledajte galeriju slika