Page 31 - ŠKOLSKI KURIKUL
P. 31
GRAĐANSKI ODGOJ I OBRAŽOVANJE
Ime i prezime nastavnika:
Predmetni nastavnici
Područja ostvarivanja:
U 1. i 2. razredu gimnazija i strukovnih škola, ostvaruje se i kao izborni predmet te međupredmetno:
hrvatski jezik, strani jezik, povijest, geografija, vjeronauk, likovna i glazbena kultura, matematika,
biologija, fizika, kemija, tjelesna i zdravstvena kultura, u strukovnim školama strukovni predmeti,
sat razrednika, izvannastavne aktivnosti, inovativni projekti i akcije solidarnosti škole, lokalne,
državne, europske razine.
Ciljevi izborne nastave:
Nastaviti sustavno razvijanje znanja, vještina i stavova o dimenzijama građanske kompetencije koje
su u kurikulumu spiralno-razvojno postavljene: prepoznaje i koristi jake strane svoje osobnosti i
osposobljenosti, može upravljati učenjem, emocijama i ima razvijene komunikacijske i participativne
vještine i etičko djelovanje. Osposobljen je za odgovorno planiranje prioriteta u privatnom i
profesionalnom životu, povezujući vlastitu poduzetnost s ostvarenjem svojih planova. Ima razvijenu
domovinsku i europsku osviještenost u odnosu na zajedničke vrijednosti. Osposobljen za
razumijevanje i sudjelovanje u globalnim procesima. na načelima održivog razvoja. Sposoban
objasniti društvene uzroke nasilja, ekoloških katastrofa, siromaštva, korupcije, trgovanja ljudima i
organima, prostitucije, posebice dječje, kritički se odnositi prema predrasudama različite vrste,
medijima, zloporabama vlasti. Opismenjen za razumijevanje financijskog poslovanja, planiranje
usklađenog življenja u odnosu na prihode i rashode, zna osnove kreditnog poslovanja i građanskih
transakcija. Sposoban solidarno djelovati u vlastitom okruženju u odnosu na čovjeka i prirodu.
Način realizacije izborne nastave:
u 3. i 4. razredu učenici primjenjuju stečene kompetencije iz područja građanskog odgoja kroz
projekte i sudjelovanje u različitim aktivnostima. Iskustveno učenje kroz inovativne i poduzetničke
projekte naročito je važno u ovome ciklusu i planira se godišnje unutar školskog kurikuluma.
Vremenski okviri izborne nastave:
Tijekom cijele školske godine
Izvori i načini iskustvenog učenja i poučavanja:
Građanska znanja, vještine i stavovi razvijaju se na način da se učenici dovode u situacije u kojima
promišljaju, prosuđuju, procjenjuju, rješavaju moralne dvojbe, osvjedočuju se kroz vlastito
činjenje i tako iznutra razvijaju svoje stavove i vrijednosti. Uloga nastavnika je majeutička, na temelju
pitanja, odgovora i iskustava vodi učenika do stvaranja vlastitih zaključaka. Predmetni nastavnik
planira realizaciju ciljeva i ishoda Građanskog odgoja i obrazovanja s drugim nastavnicima koji ga
provode kao međupredmetnu temu. Provedba predmeta ostvaruje se osim nastave i kroz
izvannastavne i izvanškolske aktivnosti, pokretanjem i sudjelovanjem u inovativnim projektima
škole i društvene zajednice i u suradnji s lokalnim gospodarstvom, istraživačkim razvojnim
centrima, predstavnicima političke i sudbene vlasti, humanitarnim i vjerskim organizacijama,
civilnim sektorom i ostalima. Prikladne aktivnosti za razvijanje kompetencija građanskog odgoja i
obrazovanja u ovome odgojno obrazovnom ciklusu imaju naglasak na aktivnom sudjelovanju
učenika u projektima, kao i na njihovom planiranju: izbori za vijeće učenika, izbor predsjednika
razreda, projekti volonterskog rada i drugog djelovanja na unapređenju kvalitete življenja u
zajednici, izrada pravilnika o zaštiti ljudskih prava i mjera za prekršitelje, vođenje dnevnika za
analizu medijskih izvješća kršenju ljudskih prava na lokalnoj, državnoj i globalnoj razini,
sudjelovanje u kreiranju i provedbi demokratskih načela u školi i široj zajednici, mirno rješavanje
sukoba, aktivno slušanje i refleksija, argumentirano raspravljanje, pisanje peticije, izrada
upitnika za anketiranje ciljanih skupina o nekim štetnim pojavama, predrasudama i događajima
28